Van Bordeaux naar the Sound of Music - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Margot Bary - WaarBenJij.nu Van Bordeaux naar the Sound of Music - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Margot Bary - WaarBenJij.nu

Van Bordeaux naar the Sound of Music

Blijf op de hoogte en volg Margot

06 Mei 2015 | Spanje, Larrasoaña

Lieve allemaal,

Eindelijk een berichtje vanaf de Camino. Eindelijk, omdat ik het gevoel heb dat ik al een heel lange tijd weg ben, hoewel het pas mijn vierde dag is.

Het gaat goed hier.
Na een derde wandeldag ben ik vandaag aanbeland in Larrasoaña, in de provincie Navarra, gebied van de Rioja. Zes uur onderweg geweest, 27,5 km en wel drie keer gepauzeerd. Vanmorgen voor een cafe con leche met een tostada jamon, vanmiddag een tortilla atun. Je hoort het al, culinair is alles okay.

De eerste indruk van de Camino, de pelgrimsweg, is gewoon geweldig. Erg veel geluk met het weer; alleen gistermorgen nat geworden hoog in de bergen, omdat ik door de wolken liep. Een schapenkoor hief een prachtig lied aan toen ik langsliep, maar ik zag ze niet. Zo dicht was de mist. De paarden met koeienbellen kon ik slechts met moeite fotograferen, zo dicht was de mist.

Ik voel me hier soms met een reisleider; niet dat ik iemand hoef te leiden, maar ik spreek de hele dag door een mix van Engels, Frans, Duits, Spaans en Nederlands. Heb zelfs de eerste avond in het Grieks doorgebracht, zij het met een Italiaan. Leuke ontmoetingen, bijzondere, toevallige, vrolijke en interessante. Bijna allemaal leuke mensen.

Het slapen in de herbergen gaat best. Meestal met vier tot acht man (gemengd) op een kamer en in stapelbedden. Vanmorgen werden we door de Nederlandse vrijwilligers in een klooster dat tot herberg is omgebouwd gewekt met gitaarmuziek en zang. Om 6 uur! Maar ja, ik was toch al wakker want een paar gekken liepen al vanaf kwart over vijf heen en weer om zich klaar te maken voor vertrek. Een beetje overdreven.

De sfeer is overal gemoedelijk. Iedereen wenst elkaar 'buon camino' en helpt elkaar als er iets mis lijkt te gaan.

Morgen denk ik een klein stukje te gaan lopen. Is ook wel even goed; ik zit immers nog in de 'opbouw'. Dan blijf ik na 15 km in Pamplona. Daar vieren we morgen de verjaardagen van Canadese Keith (64) en Belgische Leyla (26). En het geeft me de kans een grote Spaanse stad te bekijken
Ik heb al enkele kerken bezocht. Ook een zgn. pelgrimsmis, in een kerk naast de kapel waar Karel de Grote begraven ligt. Daar hebben we in veel talen de zgn pelgrimszegen ontvangen.

Ik ben hier niet veel alleen, wel als ik het wil. Ik vind de afwisseling van alleen lopen - met mijn gedachten en genieten van de rust - en dan weer gezelschap om me heen fijn. Je kunt gemakkelijk bij mensen aan tafel aanschuiven en ik ken er al veel.

Het landschap vandaag was idyllisch lieflijk. Ik vergeleek het al met de wallpaper van Microsoft of met het thuisfront Van Teletubbies. Groene hellingen en blauwe lucht. Vanmiddag kwamen daar schattige dorpjes bij en toen zetten we spontaan liedjes van The Sound of Music in. En ik ben zindag naar Bordeaux gevlogen. Vandaar die titel.

De wandelingen zijn behoorlijk pittig. Veel stijgen en dalen op wisselende bodem. Van keien tot asfalt, van gras tot boomschors. Maar het is algemeen bekend dat het begin vanaf St. Jean-Pied-de-Port behoorlijk zwaar is. Over een tijdje komt se hoogvlakte. Qua lopen makkelijk, maar weer zwaar door gebrek aan bescherming tegen de zon en afleiding. Dat zie ik dan wel weer.

Ik doe hier een paar foto's bij. Niet de beste, maar ja, mijn iPhone kan niet beter en ik heb geen camera meegenomen om gewicht te besparen.
Daarom ook (helaas) geen e-reader of iPad. Dus ik typ nu alles op mijn iPhone. Geen luxe..
Mijn eerste blog is wat rommelig, van de hak op de tak, en lang. Maar ik heb ook zoveel te vertellen. Teveel eigenlijk. En ik had eerder geen gelegenheid of geen wifi.
Nu ga ik even mij ogen dicht doen op het zonovergoten terras van mijn herberg, waar ik vannacht mijn kamer deel met Amerikaanse Marc, een Argentijnse dame en Nederlandse Marion uit Voorhout, met wie ik al 1,5 dag loop.

Dank voor jullie geduld en aandacht en hasta luego!

Liefs van Margot

  • 06 Mei 2015 - 18:13

    Yvonne:

    Lieve Margot,
    Goed om even iets van je te vernemen en te lezen dat het goed gaat.
    Fijn ook dat je aangenaam en internationaal gezelschap hebt.
    Veel plezier en mooi weer wens ik je toe !
    Liefs,
    Yvon

  • 06 Mei 2015 - 18:14

    Anneke En Bernard:

    Lieve Margot,
    Je eerste blog en direct al zo'n enthousiaste, met mooie beschrijvingen van je eerste dagen.
    Heerlijk om te lezen. Wat een leuke mensen heb je al ontmoet!
    Fijn dat het weer goed is, behalve dan de mist.
    Ik zag er geen foto's bij, maar misschien ligt dat aan mij.
    Fantastisch dat je deze tocht doet en we hebben daar veel bewondering voor.
    Blijf vooral genieten en we volgen je hoor!
    We kijken al uit naar je volgende blog.
    Hele dikke kus,
    Anneke en Bernard

  • 06 Mei 2015 - 18:28

    Judith :

    Ach wat HEERLIJK om dit allemaal te lezen. Het komt over zoals ik het me had voorgesteld. Wat goed dat je morgen een korte route doet en Pamplona gaat bezichtigen. Heel veel plezier en tot je volgende blog!! Dikke x van Judith

  • 06 Mei 2015 - 18:34

    Marc Bense:

    Lieve Margot,

    gefeliciteerd met een zo positieve start!
    Veel plezier en/of goede vervolg ervaringen gewenst.

    Kus, Els en Marc

  • 06 Mei 2015 - 18:35

    Pris:

    Aangehaakt en ik lees dat je al lekker bezig bent. Leuk om je op de voet te volgen

  • 06 Mei 2015 - 18:39

    BoB:

    Margot,

    zo te lezen is het daar toch nog mooier dan onze wandeling in de Egmondse duinen. Geniet!!

    boB

  • 06 Mei 2015 - 18:42

    Tonnie:

    Lieve Margo, wat heerlijk om zo mee te lopen ,want zo voeld het kijk uit naar de volgende liefs Tonnie

  • 06 Mei 2015 - 18:45

    Beppie:

    O, wat heerlijk. Lijkt wel of ik er ook weer loop. En leuk met al die andere pelgrims!
    Geniet ervan!

  • 06 Mei 2015 - 18:50

    Sylvia:

    Hai Margot, fijn, de kop is er af. Helaas -zoals gezegd- geen foto's erbij aangetroffen. Hoelaat kom je iedere dag aan? Dat is natuurlijk afhankelijk van de afstand. Ben benieuwd, dat bleek namelijk niet uit je verslag. Veel plezier in Pamplona en tot horens, kus van jezus.

  • 06 Mei 2015 - 18:52

    Miranda:

    Wat een belevenis om zo het pelgrimspad te lopen, met veel verschillende mensen, maar ook alleen als je daar behoefte aan hebt. Ik kan me voorstellen dat het voelt alsof je al heel lang weg bent. Leuk om te lezen hoe het je vergaat. Liefs, Miranda

  • 06 Mei 2015 - 19:47

    Marion W Elling:

    Lieve Margot,
    Wat heerlijk om je blog te lezen! Alsof we er een beetje bij zijn.
    Je bent ook wel een dappere dodo om dit te ondernemen! Maar als een echte Bense zie ik je ook gemakkelijk in alle talen contact maken. En genieten!
    Ik wens je een goede tocht met weinig hindernissen. En ook de rust om tot jezelf te komen en weg te kunnen dromen. Goog luck!
    Liefs, Marion

  • 06 Mei 2015 - 19:58

    Iris:

    Ha Margot, wat een fijn bericht! erg leuk om je te volgen en ik wens je veel plezier en leuke ontmoetingen toe. Liefs, Iris

  • 06 Mei 2015 - 19:58

    Iris:

    Ha Margot, wat een fijn bericht! erg leuk om je te volgen en ik wens je veel plezier en leuke ontmoetingen toe. Liefs, Iris

  • 06 Mei 2015 - 19:59

    Anja:

    He Margot,

    Dat is andere koek als de Waterlandse Zeedijk en de wind op Marken! Mooie verhalen. In de berghut heb je soms ook van die types die midden in de nacht hun bagage gaan inpakken....... Het leukste is als ze veel platic tasje bij zich hebben. Van die types die alles georganiseerd hebben in plastic tasjes en dan vervolgens niet meer weten wat waaarin zit.......ritsel ritsel. Ha, ha. Veel plezier!

    Liefs Anja

  • 06 Mei 2015 - 20:03

    Bouwe:

    Lieve Margot,
    Ontzettend leuk je verhaal te lezen, ga door op je I-phone.
    Het moet een geweldige belevenis zijn, veel respect daarvoor.
    Blijf genieten en veel sterkte in je verdere tocht.
    Een hartelijke groet van bouwe eb ghislaine

  • 06 Mei 2015 - 20:43

    Ella Kok:

    Hoi Margot,
    Heel leuk om je verslag te lezen, vooral omdat ik er net geweest ben.
    Buon Camino.

  • 06 Mei 2015 - 21:03

    Diny:

    Wat heerlijk Margot dat je zo geniet en leuke mensen ontmoet.
    Pamplona zal vast ook prachtig zijn.
    Wens je een hele mooie verdere reis pelgrim Margot.
    groeten van Diny uit een koud en regenachtig Amstelveen


  • 06 Mei 2015 - 21:42

    Frank:

    Leuk Margot dat je ons op deze manier een beetje met je laat meereizen. Geniet van Pamplona morgen en de tochten in de komende dagen met hopelijk weer veel mooie en inspirerende contacten.
    Liefs, Frank

  • 06 Mei 2015 - 21:49

    Joke:

    Ha die Margot, wat een rijkdom hebben wij toch dat we zo maar in meerdere talen kunnen converseren met anderen,he?
    Fantastisch al die nieuwe contacten en ervaringen ,zuig het op als een spons en geniet ervan .... Hoop voor je dat je mooie herinneringen kunt opbouwen......
    Keep in touch en hasta luego x

  • 06 Mei 2015 - 22:54

    Jo:

    Hoi Margot, wat fijn dat je dit allemaal met ons wilt delen. Ik geniet ervan en ga vooral lekker door :-)

  • 07 Mei 2015 - 00:02

    Guusje:

    Lieve Margot, wat heerlijk wat van je te horen. Fijn dat alles goed gaat en met leuke mede-camino gangers. Geniet van de omgeving, de mensen en de stiltes. Dikke kus, Guusje

  • 07 Mei 2015 - 08:23

    Joane Jlo:

    Ha dearie Margot, eindelijk een brigje van je, we zaten al te popelen om van je te horen. En je neemt ons maar mooi mee op je reis, 't is alsof we er zelf bij zijn, wat kan je toch leuk vertellen. We hangen aan je lippen hoor. En die "met je meelopers" hebben natuurlijk ook al ontdekt hoe leuk het wandelen met jou is, ha ha! Heb je al elke dag een leuke spreuk tot je genomen? Dan denk je natuurlijk heel veel aan ons! Nou tot het volgende verslag en wel met fotooooooossss. Dikke kus van ons allemaal. We missen je nu al (hi hi) Good luck girlie, zet 'm op.

  • 07 Mei 2015 - 09:29

    Marja Schooneman:

    Wat ontzettend leuk om jouw reis te volgen. Ik kan hier echt van genieten en vooral dromen dat ik dit ook een keer kan en mag doen.

  • 07 Mei 2015 - 09:39

    Peter De Jongh:

    Je geniet en daar gaat het om. Heerlijk om je verhaal te lezen. En dan de Rioja, Papa zag volgens mij aan al die ranken de flessen al hangen! Moest lachen om Karel de Grote, die ligt vlgs mij in Keulen, maar goed Columbus ligt zowel in Sevilla als in Genua. Wat dat betreft is bedrog van alle dag en was de Camino ook van groot economisch belang vroeger. Deze fase is goed voor je opbouw, de hoogvlakte is echt pittig en saai. liefs Peter

  • 07 Mei 2015 - 09:52

    Jokef:

    Lieve Margot, wat leuk om op deze manier mee te mogen genieten. Ik ben al eerder in gedachten mee geweest met Beppie, Ina en Ella en nu al zo snel weer. Je bent in die vier dagen al een echte pelgrim geworden, merk ik. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Buon camino. Joke

  • 07 Mei 2015 - 10:49

    Jeanne Misteli:

    Hai lieve Margot,

    Er zijn al vele mensen die genieten van je verhaal. Kan me voorstellen dat je het af en toe rustig aan doet. Lijkt me verstandig. De weg voor je is nog lang genoeg!

    Geniet!

    Liefs, Jeanne

  • 07 Mei 2015 - 11:49

    Wilma:

    Lieve vriendin, fijn om wat van je te horen. Goed begin is het halve werk zullen we maar denken. Ik denk aan je! Liefs

  • 07 Mei 2015 - 14:05

    Ellen:

    Lieve Margot, het 'klinkt' alsof je vanaf moment 1 alles met heel je hart beleeft! Fantastisch! Persoonlijk vind ik het zeer spijtig -maar dat zul je begrijpen- dat je de schapen en paarden met koeienbellen hebt moeten missen... Hopelijk komen ze nog een keer op je pad! Fijn om met je mee te kunnen reizen. Dikke zoen en liefs!

  • 07 Mei 2015 - 15:06

    Hetty:

    Hallo Lieverd,

    Wat fantastisch om deze belevenissen van je op deze manier mee te beleven!
    Het voelt een beetje of ik met je mee loop en mee beleef!
    En de leuke en bijzondere mensen die je allemaal al in je omgeving hebt,het is heel bijzonder.
    Ik verheug mij al op je volgende verslag,met heel veel liefs,Hetty en natuurlijk een dikke kus.

  • 07 Mei 2015 - 15:48

    Door Levi-Boutelje :

    Hartelijk dank voor je interessante verslag. Ik wens je oprecht een goed vervolg op deze prima start. Knap hoor! Lieve groeten, Door

  • 07 Mei 2015 - 20:52

    Wim:

    Tjonge Jonge. Jij maakt vast heel veel mee de komende tijd. Bij terugkomst een boek schrijven?
    Ik hoop, dat je de gelegenheid hebt alle reacties te lezen op de slaapzaal!!!!
    Knap verslag Margot, jou op het lijf geschreven.
    Tot de volgende ervaring. groet Ien en Wim

  • 08 Mei 2015 - 07:21

    Ina :

    margot, ik zie je al als Maria door de koolzaadvelden walsen.
    De cafe con leche en tortilla komt me bekend voor.
    Buon camino

  • 08 Mei 2015 - 13:43

    Miriam:

    Ik moet zo af en toe aan jou en je reisavontuur denken. Heb zonet je blog ontdekt en met veel plezier gelezen. Goede reis!
    Miriam (van dvh)

  • 09 Mei 2015 - 10:27

    Carla Pichel:

    Lieve stoere Margot, wat fijn om je verslag te lezen, en je zo een beetje te kunnen volgen. Klinkt heel goed, fysiek wel pittig, en ik denk dat het mentaal ook heel wat met je doet, deze voettocht. Succes, plezier, véél liefs van ons allemaal, we denken aan je, dikke kus. X

  • 10 Mei 2015 - 11:08

    Hellen:

    Margot, wat een mooi avontuur. Geniet ervan! Ik blijf je volgen.

  • 10 Mei 2015 - 23:06

    Carel:

    Lieve M, wat leuk dat allemaal te lezen! Heel mooie tocht met veel leuke ontmoetingen wensen we je toe!
    Carel & Marian

  • 11 Mei 2015 - 14:37

    Jan En Lillian:

    Geweldig om je reis te volgen. Heel veel plezier en veel geniet momenten

  • 19 Mei 2015 - 22:28

    Marja Van Der Meer:

    super leuk om te lezen Margot! Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Actief sinds 18 Maart 2015
Verslag gelezen: 1087
Totaal aantal bezoekers 42182

Voorgaande reizen:

04 Juni 2019 - 16 Juni 2019

Camino Primitivo

13 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Mijn Walk of Wisdom

18 Juni 2017 - 18 Juni 2017

Nacht van de Vluchteling

16 Mei 2017 - 01 Juni 2017

Portugese caminho

08 Augustus 2015 - 09 Augustus 2015

Trekvogelpad, van Bergen naar Enschede

03 Mei 2015 - 20 Juni 2015

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela

19 Augustus 2016 - 30 November -0001

Pieterpad

Landen bezocht: