Wat een heerlijk land! - Reisverslag uit Azofra, Spanje van Margot Bary - WaarBenJij.nu Wat een heerlijk land! - Reisverslag uit Azofra, Spanje van Margot Bary - WaarBenJij.nu

Wat een heerlijk land!

Blijf op de hoogte en volg Margot

13 Mei 2015 | Spanje, Azofra

Lieve allemaal,

Jullie weten (bijna) allemaal hoe gek ik ben op Griekenland. Maar Griekenland heeft nu toch echt te kampen met stevige concurrentie. De mensen zijn hier zo aardig, zo behulpzaam en vriendelijk. En het land is mooi en aantrekkelijk. Ik begin echt van Spanje te houden. Wel is het jammer dat ik gek genoeg niet zoveel Spaans spreek. Heb ik dan mijn cursus bij Hans voor niets gedaan? Absoluut niet; ik ga echter minder hard vooruit dan ik had gehoopt. Maar ja, dan moet ik maar niet steeds met al die buitenlanders optrekken.

De wandeling is qua natuur en omgeving heel afwisselend:
korenvelden, wijnranken, steile hellingen, heb mijn handen zelfs nog gewassen in sneeuw, landweggetjes, bospaden, grindpaden, heeel veel klaprozen, margrieten, kruidige struikgewassen, olijfbomen, oleander, vijgenbomen. Noem maar op.

Ook geniet ik van de vele vogels; de merken ken ik niet, maar ze zingen luid en mooi. Verder heb ik langharige schapen gezien,
paarden met koeienbellen
veel hagedisjes, gieren, eekhoorns, ooievaars, een slang en vlinders in veel kleuren.

Ach, ik heb zoveel te vertellen, over fijne momenten, plekken en ervaringen:

Ik loop richting Logrono, hoofdstad van de Rioja. De weg is niet meer mooi. Industriële voorsteden, veel asfalt, geen schaduw, erg heet. Komend uit een tunneltje vol graffiti hoor ik ineens een enthousiaste kreet ¡Ola peregrinos! Staat daar een meisje van ca 22 jaar in de schaduw van de enige boom. Welkom in Rioja, zegt ze. En ze schenkt me een klein glaasje Rioja in en biedt me een stukje tortilla aan. Een lekkere opkikker. Voor een 'donativo', wat je maar wilt geven om jaar uit de kosten te helpen. Maar eigenlijk vindt ze dat gênant om te vragen. Ik voel me weer opgekikkerd.

Feestje op de brug: Ik ben in Larrasoaña en loop even naar een 'supermarkt'. Daar is Angelo, een woest uitziende Spanjaard met fantastische ogen en wilde krullen. Hij vraagt niet of ik iets nodig heb, maar schenkt me meteen een glaasje wijn in. Wat blijkt, zijn tuin zit vol met wandelaars die een glaasje wijn van hem hebben gekregen. Gewoon omdat hij dat leuk vindt. Gezellige boel daar.
Na het eten kom ik een jongen uit de herberg tegen. Of ik maar het 'feestje op de brug' kom. Ik ben welkom als ik iets meeneem. Ik koop een flesje wijn en vindt op de brug een mannetje of 30, tussen de 25 en 65 jaar, gezellig aan het kletsen. Een jonge Amerikaan sjouwt zijn gitaar overal mee en zingt de leukste oude Beatle-liedjes zoals Rocky Racoon, Norwegian Wood en Blackbird. Heerlijk sfeertje. Daar kom ik wereldreiziger David tegen. Een Nederlandse jongen van 27, loopt de Camino vanuit Nederland. Hij is een knappe uitvoering van Jezus. Ik was kennelijk niet de eerste die dat tegen hem zei.
We gaan tijdig naar huis omdat in de herberg de lichten om tien uur uitgaan.

Vlak voorbij het middeleeuwse stadje Estella loop ik 's morgens om 7.15 uur langs de Bodegas Irache. Daar is de Fuente de Vino, de wijnfontein. Pelgrims mogen daar een beetje Riojawijn tappen. Gelukkig heb ik nog een leeg flesje (ik wist er van!). Het was nog te vroeg om de wijn direct te drinken, maar ik heb het die middag met veel plezier gedronken als moederdag-apéritief.

Op een ochtend passeren Marion en ik, op weg naar Navarrete, een kraampje langs de weg. Een grijsaard met wit lang jaar en een lange baard en geen voortanden heeft daar een 'stempelbureau' langs de kant van de weg. Als pelgrim laat je overal je pelgrimspaspoort stempelen, veelal in kerken en/of in de herbergen. De man deelt daarnaast fruit, snoepjes en speldjes uit tegen betaling van een donativo, vrijwillige bijdrage. Hij wil met mij op de foto en dat levert me drie kriebelige zoenen op. Later die dag, als Marion doorloopt en ik achterblijf in een dorpje, blijkt dat de grijsaard onze paspoorten heeft verwisseld. Ik loop nu als Marion over de Camino. Hoe moet haar paspoort zsm bij haar komen? De Camino biedt al snel de oplossing: in een stil straatje bots ik vlak daarna zowat op tegen Felice, de Italiaan die ik de eerste avond in St. Jean heb ontmoet. Hij loopt door naar het stadje waar Marion ook naar toe gaat en levert haar paspoort daar af. Vanochtend heb ik het mijne teruggevonden in dezelfde herberg.

Routes afgelegd:
Dag 8: Estella - Sansol 26 km
Dag 9: Sansol - Logroño 23 km
Dag 10: Logroño - Navarrete 13 km (een soort rustdag)
Dag 11: Navarrete - Azofra 24 km

Zo, dat was het weer even. Het spijt me, ik ben niet goed in kort en bondig vertellen...

Dikke kus van Margot

  • 14 Mei 2015 - 13:19

    Brigit:

    Haha, gelukkig ben je niet goed in kort en bondig vertellen! Prachtig je verhaal! X

  • 14 Mei 2015 - 13:22

    Jo:

    ik wil ook helemaal niet dat je kort en bondig vertelt hoor ... het blijft een genietmoment om jouw ervaringen te mogen lezen !

    X

  • 14 Mei 2015 - 13:35

    Sylvia:

    Ha, nu heb ik je bericht wel op tijd opgemerkt. Dank daarvoor. Wat een feeststemming maak jij steeds mee. Wat zullen die glaasjes wijn onderweg heerlijk smaken! En anders dan je verwachtte, moet je zelfs je best doen om zo nu en dan alleen te lopen. Bij ons gaat alles goed en we hebben heerlijke onregelmatige weken met veel vrije dagen en heel veel leuke afspraken en tennispartijen. Nog 1 dag werken en volgende week heerlijk met Dirk 6 dagen naar Dublin. Veel wandelplezier. Kus, Jezus

  • 14 Mei 2015 - 13:44

    Anneke En Bernard:

    Wat ben ik blij dat je niet goed bent in kort en bondig vertellen!
    We genieten van je schitterende verhalen en ontmoetingen.
    Je maakt in deze 6 weken meer mee dan iemand hier in een jaar tijd!
    Wat een saamhorigheid en understanding is er tussen de wandelaars.
    Fantastisch!
    Lig je goed op schema voor jezelf? Je hebt nu al zoveel kilometers gemaakt.
    Maak je wel veel foto's, zodat wij die later kunnen zien?
    Een dikke kus van ons en wij zijn trots op je!
    Anneke en Bernard.




  • 14 Mei 2015 - 13:56

    Ellen:

    Lieve vriendin, ik geniet met je mee van deze prachtige reis! Heerlijk, zo beeldend je schrijft. Ik kan heel beeldend schrijven over het schone Friesland waar ik momenteel zit maar verder dan 8 km wandelen ben ik niet gekomen. Het is tijd voor de VK van gisteren een een glaasje wijn (ben solidair). Fijn om weer iets van je te hebben gehoord! Dikke zoen. Ellen

  • 14 Mei 2015 - 13:57

    Marlene:

    Lieve Margot,
    een heerlijk verslag. Fijn dat je ons zo mee laat genieten.
    Ja, Spanje kent heel veel verschillende landschappen. Soms woest, leeg, droog en dan weer heel lieflijk. Geniet ervan en doe de Spanjaarden mijn groeten.
    Un beso grande.

  • 14 Mei 2015 - 14:03

    Ellen:

    ... by the way... (wellicht ook voor Juut :-)) ... heb me zojuist opgegeven voor een proefles op 4 juni bij nieuw koor in Amsterdam. Leuke dirigent! Altijd fijn!


  • 14 Mei 2015 - 14:24

    Hetty:

    Lieve Margot,

    Een heerlijk verslag was het weer en alsjeblieft blijf het maar fijn lang houden!
    Ik heb weer genoten!
    Dikke kus,
    Hetty

  • 14 Mei 2015 - 14:38

    Elisabeth:

    Lieve Margot,
    Zeker niet kort en bondig. Gelukkig maar. Ik geniet hier met je mee.
    Kus

  • 14 Mei 2015 - 15:07

    Guusje:

    Lieve Margot, blijf vooral zo schrijven. Je beeldende verslagen projecten zich als een film op mijn netvlies. Je ziet de velden, beestjes en mensen. Geniet het leven, de mooie, boeiende ontmoetingen, iets dat je zal meenemen in je leven. je bent een kanjer. Dikke knuffel en zoen. Guusje

  • 14 Mei 2015 - 15:22

    TIneke Stofkoper:

    Ik ben heel blij dat ik niet de enige ben (in uitgebreid vertellen). Zo kom je heerlijk in de sfeer waarin jij je bevindt. Ik zie het al een beetje voor me. Wat ontzettend leuk al die ontmoetingen.

  • 14 Mei 2015 - 15:31

    Jeanne:

    Hai Margot, wat een tocht! Heel leerzaam zo te lezen. Je komt nog eens ergens. En als je dan ergens komt is het natuurlijk heerlijk om daar met open armen ontvangen te worden. Ook al kost het je een vrijwillige bijdrage. Volgens mij ben je nu een week onderweg. Hoeveel km's nog te gaan? Heb je al blaren of valt dat mee? Geestelijk lijkt het mij een mindere opgave dan fysiek. Ben benieuwd naar je volgende verhaal! Liefs, Jeanne

  • 14 Mei 2015 - 16:04

    Mattie:

    Mooie verhalen van je bijzondere ontmoetingen. En lekker leesbaar. Wat een
    Andere wereld daar. Geniet rustig verder daar! En houd vol, maar dat doe jij wel.
    Succes!

  • 14 Mei 2015 - 17:17

    Yvonne:

    Iemand die zo leuk weet te verwoorden wat ze meemaakt, hoeft zich echt niet te verontschuldigen dat ze niet kort van stof is !
    Met veel plezier lezen Peter en ik je verslagen en genieten zo een beetje mee van je belevenissen. Wanneer komt eigenlijk je eerste boek uit ?!
    Liefs,
    Yvon

  • 14 Mei 2015 - 17:31

    Peter Mulder:

    Lieve Margot,
    Gut, wat een berg aan nieuwe levenservaringen! Hoe groot of hoe klein kom je straks terug. Goed voor een klein boekwerk?Wij liggen sinds vorig week met de boot in Amsterdam en hopen tzt je, met een fles rioga te ontvangen. warme groet peter

  • 14 Mei 2015 - 17:46

    Marc Bense:

    Hartstikke leuk verhaal weer om te lezen Margot! Je geniet en dat is mooi te lezen!

    Kus,
    Marc

  • 14 Mei 2015 - 18:05

    Marja:

    Lieve Margot,
    ik ben geen wandelaar, dus dit zal ik nooit mee maken. Ik ben jaloers op al die ontmoetingen. prachtig. succes verder met de tocht.

    liefs Marja

  • 14 Mei 2015 - 18:25

    Wim En Ien:

    Ola Margot,
    Geweldig weer een prachtig verhaal te horen. Dat Spanje gaat concurreren met Griekenland verbaast ons niets. Ook wij zijn Spanje gericht door de gezellige en vriendelijke mensen en lekker eten met voortreffelijke wijnen.
    Margot, een goede tocht verder zonder te veel problemen en we zien uit naar jouw volgende story.
    Ien en Wim

  • 14 Mei 2015 - 20:52

    Madeleine:

    Hoi Margot,

    Wat zal jij in relatief korte tijd zoveel ervaringen op doen, zeg!!! Rioja ken ik, inderdaad niet zo mooi maar wel lekkere wijn!!! Dat vergoed een hoop!

    Griekenland ken ik een beetje maar Spanje vrij goed, En je, ze zijn erg aardig. Morgen reis ik zelf af naar de Costa Brava voor een paar dagen met Caroline (van de wijnhandel op de Rembrandtweg, weet je nog?)
    Het schijnt dat wij daar de eerste dagen veel wind hebben. Hopelijk blijf jij daar van gevrijwaard.

    Gaat het goed met je spieren? Geen blessures?

    We kijken uit naar je volgende reisverslag!

    Heel veel loop plezier!

    Dikke knuffel.
    Madeleine

  • 14 Mei 2015 - 21:35

    Joke Van Reenen :

    Ha die stoere Margot wat zul je 's avonds moe zijn van alle nieuwe indrukken en mensen die je opdoet ! En wat dat Spaans betreft , in Spanje zijn nogal veel dialecten waardoor zij ons niet verstaan ( andere Spaans sprekende landen Honduras ,Nigaraqua ,D Republiek of welk ander land dan ook kunne dit beter verstaan ) heel frustrerend is dit best wel, maar dat is het!
    Ennnnn veel wijn drinken ook dat helpt ....haha liefs

  • 14 Mei 2015 - 21:35

    Joke Van Reenen :

    Ha die stoere Margot wat zul je 's avonds moe zijn van alle nieuwe indrukken en mensen die je opdoet ! En wat dat Spaans betreft , in Spanje zijn nogal veel dialecten waardoor zij ons niet verstaan ( andere Spaans sprekende landen Honduras ,Nigaraqua ,D Republiek of welk ander land dan ook kunne dit beter verstaan ) heel frustrerend is dit best wel, maar dat is het!
    Ennnnn veel wijn drinken ook dat helpt ....haha liefs

  • 14 Mei 2015 - 23:54

    Frank:

    Het blijft leuk zo steeds een beetje met jou mee te reizen Margot. Wat een mooie avonturen beleef je onderweg. Je kan er vast een boek over schrijven na afloop! Ik kijk al weer uit naar je volgen verslag!
    Liefs, Frank

  • 15 Mei 2015 - 14:28

    Anneke En Bernard:

    Lieve Margot,
    Heel hartelijk gefeliciteerd met de verjaardag van Yvo vandaag!
    Wel een gek idee dat jullie allebei in Spanje zitten, allen hij in het zuiden en jij in het noorden.
    Maar jullie genieten daar allebei!
    Gaat het goed met je? Heb je nog geen terugval gehad qua spieren die niet meer willen?
    Je had al wel veel geoefend, maar dit is toch het echte harde werk!
    Wij bewonderen je hoor! Drink straks maar lekker een paar wijntjes op het geluk van Yvo.
    Dat doen wij ook.
    Dikke kus van ons,
    Anneke en Bernard

  • 15 Mei 2015 - 18:03

    Heleen Leverstein:

    Lieve Margot, wat fijn om je reisverhalen te lezen! Wat een bijzondere reis maak je toch en hoe geniet ik mee van de liefdevolle ontmoetingen die je hebt. Ik wens je heel veel wandelplezier !!!! Liefs, Heleen

  • 15 Mei 2015 - 21:05

    Ria Versluis:

    Lieve stoere Margot..

    Wat fijn eindelijk te lezen hoe goed je het doet, en zie dat er toch ene Marion met je mee reist......kan er maar 1 zijn.......xxx... Wij terug van onze 1ste cruise, nou en kan je melden dat het een groot s6 was, maar enig contact met de buiten-wereld was niet mogelijk, hoeveel geld we ook betaalde....
    Gelukkig heb je Mar bij je, die waakt over je hoor. houdt je sterk en geniet intens, Lex en Ria

  • 15 Mei 2015 - 23:14

    Elise:

    Lieve Margot ik geniet van je verhaal...en fijn om te horen dat je zulke bijzondere mensen tegen komt. .dikke knuffel van Maya en mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Actief sinds 18 Maart 2015
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 42172

Voorgaande reizen:

04 Juni 2019 - 16 Juni 2019

Camino Primitivo

13 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Mijn Walk of Wisdom

18 Juni 2017 - 18 Juni 2017

Nacht van de Vluchteling

16 Mei 2017 - 01 Juni 2017

Portugese caminho

08 Augustus 2015 - 09 Augustus 2015

Trekvogelpad, van Bergen naar Enschede

03 Mei 2015 - 20 Juni 2015

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela

19 Augustus 2016 - 30 November -0001

Pieterpad

Landen bezocht: